Menig artiest zou een arm veil hebben voor het adresboekje van het Italiaanse duo Crookers, dé stijliconen van de jongste generatie ravers. Sinds hun succesvolle remix voor ‘Day 'n' Nite’ van Kid Cudi tot anthem van de fidget house uitgroeide, hengelt al wie naam en faam heeft - van Fever Ray over Lady Gaga tot U2 - naar hun diensten. En op hun in maart verschenen debuut ‘Tons of Friends’, een Feestplaat met grote F, pakken ze uit met gastrollen van Soulwax, Róisín Murphy, The Very Best, will.i.am, Tim Burgess van The Charlatans, Spank Rock, Miike Snow, Major Lazer, Kelis en nog een stuk of elfendertig anderen. Zegt genoeg?

Die illustere gasten zullen er niet bij zijn wanneer Crookers op donderdag 1 juli van boenke-boenke-bliep doen op Rock Werchter, maar u mag er gif op innemen dat Francesco Barbaglia en Andrea Fratangelo - Phra en Bot voor de vrienden - ook op hun eentje de Marquee in de fik zullen steken. We ontmoeten beide heren in Londen, waar we eerst de volgende roddel checken:

HUMO Bot, klopt het dat jij je dj-debuut in een louche stripclub hebt gemaakt?
BOT «Schuldig. Het was de enige keet waar ze me een kans wilden geven. Ik heb er zeker een jaar lang elk weekend gedraaid.»

HUMO Inspirerende omgeving?
BOT «Ik was dolgelukkig dat ik eindelijk eens buiten mijn eigen slaapkamer mocht draaien. En ik werd er nog voor betaald ook: vijftig euro. Maar het was niet echt een succes. Ik speelde deep house, en de strippers hadden duidelijk geen idee hoe ze daarop moesten dansen.»
PHRA «Eigenlijk waren we alle twee sukkelaars toen we begonnen te dj'en. Ons eerste optreden samen was in een club in Milaan: ik denk niet dat er die avond meer dan vijf man tegelijk op de dansvloer heeft gestaan. We wisten de eigenaar telkens weer te overtuigen om ons een nieuwe kans te geven: 'Echt waar, de volgende keer zal het beter gaan!' Maar die belofte hebben we nooit waargemaakt.»

HUMO En dat is dan headliner op Werchter!
BOT «Tja, het kan soms vreemd lopen. Eerst moest niemand weten van onze remix voor Kid Cudi: de platenfirma heeft hem als gratis download weggegeven, en wij draaiden hem niet eens in onze eigen sets. Maar na een jaar wordt dat dan plots een wereldwijde hit! Ik snap het nog altijd niet.»

HUMO Jullie hebben de fans daarna wel lang laten wachten op jullie debuut. Waarom eigenlijk?
PHRA «Omdat we een plaat wilden waarbij de luisteraar geen moment in de verleiding komt om te skippen. We zijn blijven sleutelen tot het helemaal goed zat: we maakten tientallen remixen van onze eigen nummers en pikten de beste versies eruit. Er was ook helemaal geen haast bij - oké, ons label zag dat anders, maar daar hebben wij ons uiteraard niets van aangetrokken (lacht).»
BOT «Hoe langer we bezig waren, hoe meer samenwerkingen zich aandienden die we echt niet wilden laten liggen. En toen we eindelijk klaar waren, kregen we nog een shitload aan papierwerk op ons bord. Blijkbaar hoort dat erbij als je een paar andere artiesten bij je plaat betrekt.»

HUMO Een paar? In de hoesteksten heb ik meer dan vijftig namen geteld: valt er nog wel iets te verdienen met zo’n project?
PHRA «Geen cent!»
BOT «Ach, wat brengt de platenverkoop tegenwoordig nog op? Die samenwerkingen hebben ons meer aandacht opgeleverd dan wanneer we de plaat met z'n tweeën hadden gemaakt: dat is veel belangrijker.»
PHRA «Nu, we hebben nooit gedacht: ‘Laten we eens met schandalig veel gastmuzikanten werken.’ 't Is vanzelf gegaan. Veel gastoptredens waren het gevolg van remixopdrachten, en sommige artiesten hebben zichzelf aangeboden. Spank Rock interviewde ons bijvoorbeeld voor zijn blog, en z’n laatste vraag was of hij mocht meedoen. Daar kan je moeilijk neen tegen zeggen, hè.»

HUMO In dat geval reserveer ik graag een plekje op jullie volgende plaat. Hebben jullie ook echt met al die mannen en vrouwen in de studio gezeten?
BOT «Nee, veel nummers zijn volledig via iChat en e-mail tot stand gekomen. Maar we zijn wel naar Gent getrokken om samen met de Dewaeles ‘We Love Animals’ te maken. Funny times! Róisín Murphy, Drop the Lime en will.i.am hebben we ook in de ogen gekeken.»

HUMO Ik weet dat jullie vlak voor de release van 'Tons of Friends' een beetje bang waren voor de reacties.
PHRA «Toen de eerste singles van de plaat uitkwamen, was het voor veel fans even schrikken. Ze kenden ons van club bangers met een stevige climax, zoals ‘Knobbers’ of ‘Sveglia’, maar daar hebben we het op dit moment even mee gehad.»
BOT «Soms gaat het ons wat te ver met dat gebeuk in de fidget house. Wij zijn er misschien mee verantwoordelijk voor, maar tegenwoordig wordt er op party’s meer gepogood dan gedanst! Dat kan de bedoeling toch niet zijn? Nu gaan we meer voor de melodie en minder voor de beats.»
PHRA «We hebben altijd meer naar J Dilla, Timbaland en Madlib geluisterd dan naar Daft Punk. En we hebben altijd al popmuziek gemaakt. We zijn bijvoorbeeld begonnen met hiphop in onze moedertaal, maar in het buitenland was daar natuurlijk geen kat in geïnteresseerd: daar werden alleen onze harde house- en electrotracks opgepikt. Dat gaf een vertekend beeld.»
BOT «Ik vind de reacties goed meevallen. Vlak voor de release hebben we alle nummers op onze blog gegooid, waarna iedereen via chat en Twitter zijn mening kon geven. Ik verwachtte een stortvloed aan gekanker - zoals meestal op het internet - maar iedereen was constructief. Mensen die het een strontplaat vonden vertelden er ook bij waaróm (lacht). Daar hebben we best wat van opgestoken.»

HUMO Hebben de gastmuzikanten jullie ook wat bijgeleerd?
BOT «Absoluut. Soulwax, bijvoorbeeld. We gebruikten al ons hele leven computerplug-ins om klanken op te roepen – illegaal gedownload spul dan nog, want in het begin hadden we geen geld voor echte software - maar Stephen en David vonden dat we het eens met hun synthesizers moesten proberen. Vreemd! Computers voeren uit wat je van hen vraagt, maar echte instrumenten hebben hun eigen willetje - zeker die ouwe bakken van Soulwax.
»We waren ook diep onder de indruk van Roísín Murphy.»
PHRA «Ze had anderhalve dag voor ons vrijgemaakt. Toen we klaar waren, hadden we nog twee uur over, en ze stond erop dat we nog snel een tweede song in elkaar boksten.»
BOT «Met iemand anders moet je daar niet aan beginnen, maar zij heeft zoveel ervaring dat het er in een vloek en een zucht opstond.
»Roísín is echt een schat van een vrouw. Helemaal geen maniertjes of zo, in tegenstelling tot wat je zou verwachten als je haar over het podium ziet paraderen.»
PHRA «We hadden wel het geluk dat Dave Taylor (beter bekend als Switch, de helft van Major Lazer, red.) erbij was om te tolken. We spreken maar een paar woorden Engels, maar hij begreep meteen wat we bedoelden en hij legde het nauwkeurig uit aan Roísín en co.»

HUMO Ik heb me laten vertellen dat Switch meer drinkt dan goed voor hem is. Bemoeilijkte dat de samenwerking niet?
BOT «In de studio blijft hij van de fles af. Drinken en opnemen, dat werkt gewoonweg niet.»
PHRA «Bij optredens ligt dat anders: soms speel je beter als je een beetje tipsy bent. Of je dénkt tenminste dat je beter speelt. Ik hoor het vaak van zangers. Ik ken ook jazzmuzikanten die nuchter weinig waard zijn, maar die onder de heroïne plots geweldige dingen doen. Voor je 't vraagt: ik voel me niet geroepen om de proef op de som te nemen.»

HUMO Maken jullie weleens ruzie over een nummer?
BOT «Ja hoor. Da’s goed voor het creatieve proces.»
PHRA «Als het nodig is, slaan we elkaar het hoofd in met lege champagneflessen.»

HUMO Wie haalt het dan?
BOT (droog) «De fles.»

HUMO Is het nu welletjes met de samenwerkingen, of komen er nog meer aan?
PHRA «We zijn al een poosje aan het chatten met Hudson Mohawke, en binnenkort gaan we samen een paar nummers maken. Kan alleen maar heel crazy shit opleveren.»
BOT «Een tijdje geleden hebben we ook even een tourbus gedeeld met jouw landgenoten van Aeroplane. Het klikte meteen - ook omdat Vito (De Luca, red.) een halve Italiaan is. Misschien gaan we binnenkort een remix voor hen maken.
»We willen ook al lang iets doen met Madlib, maar naar verluidt heeft die al drie keer neen gezegd tegen Radiohead, dus we durven hem niet goed te vragen. Zou hij de Humo lezen?»
PHRA «We moeten ook eens dringend met de paus afspreken voor een collab. Stel dat we een nummer voor hem maken en hij dat elke zondag op het Sint-Pietersplein zingt. Als dat een beetje aanslaat, kan je daar een smak royalty's uitslaan.»

HUMO Jullie hebben al een paar keer in België gespeeld. Welk moment is jullie het meest bijgebleven?
BOT «Onze eerste passage op I Love Techno (in 2008, red.) was geweldig. We hadden er geen idee van dat we hier zo populair waren, en we waren compleet verrast door de respons van het publiek. En dronken dat Phra was!»
PHRA «Laten we daar maar over zwijgen. Ik heb me geweldig geamuseerd, maar ’t was iets anders om achteraf te vernemen dat ik in m’n blootje door de backstage was gehuppeld.»

HUMO De Schuer weet wat hem deze zomer te wachten staat!
BOT «Zeg hem maar dat we naakt zullen optreden. Of met alleen witte sokken aan, zoals in old school-pornofilms»
PHRA «En als apotheose doen we een helikoptertje!
»Nee, serieus: we kijken echt uit naar Rock Werchter. Al was het maar omdat we van de gelegenheid gebruik zullen maken om in Luik te passeren. De oom van de Partyharders (een Waals dj-collectief, red.) heeft daar een frituur. Ik zweer je: nergens ter wereld vind je betere bouletten.»

HUMO Buon appetito!

Joris Jonckheer

(gepubliceerd in Humo, juni 2010)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Interview Crookers"