Even voorstellen: met het fictieve stripfiguur Major Lazer, een donkerhuidige G.I. Joe met één arm en één laserkanon, geven de Britse allesremixer Switch en de Amerikaanse jock Diplo (het ex-liefje van M.I.A. en in onze contreien de voornaamste importeur van baile funk, kuduro en andere dansvloervriendelijke exotica) gestalte aan hun geflipte joint venture.


Samen sprongen ze op het vliegtuig naar Jamaica om daar, geassisteerd door rappende en zingende inboorlingen, het achteruitboerende genre dancehall te reanimeren. Een nobel initiatief, dunkt ons, en het resultaat is er boenk op.

Opener 'Hold the Line', gedragen door een rusteloze surfgitaar en de lijzige keelklanken van Santigold, is het knallende startschot voor een plaat vol vette oorwurmen, retestrakke beats en kierewiete samples - laserpistolen, vibrerende gsm's, hinnikende paarden, you name it. De teksten zijn ronduit frivool: check bijvoorbeeld het fanfarewijsje 'Mary Jane' (over de geneugten van ganja) of 'Baby', waarin Prince Zimboo zijn pasgeboren zoontje vermanend toespreekt ('That breast is yours, this breast is mine, don't get out of line!).

Muzikaal is er ouderwetse rootsreggae ('Can't Stop Now' en 'Cash Flow'), nijdige hiphop ('Anything Goes') en zelfs onversneden porno ('What U Like'). Qua clubvoer is 'Pon De Floor' een onmogelijk te negeren bevel, en hetzelfde geldt voor 'Jump Up', een samenwerking met de Italiaanse fidget house-clowns Crookers.

Slechts één track bezorgt ons kopbrekens: 'Keep It Going Louder' klinkt dankzij de kazige zangpartijen van Nina Sky en Ricky Blaze als tenenkrullende R&B, máár bevat wel de aanstekelijkste hooks van de hele plaat.

In 't kort: dancehall is weer alive and kicking. Wie dit jaar nog een amusantere dansplaat wil maken, zal flink uit zijn/haar pijp moeten komen.

(Gepubliceerd in Humo - juli 2009)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Review: Major Lazer - Guns Don't Kill People"