De snelst rijzende ster aan het internationale drum-'n-bassfirmament is eenentwintig jaar oud en komt uit Edegem, of all places: Boris Daenen pakte de voorbije maanden iedereen in met zijn fluwelen dansvloergekletter, en scoorde zo een platencontract bij het Londense keurmerk Hospital én big ups van Underworld, Rusko en Miike Snow. Op vrijdag 25 juni stelt hij zijn titelloze debuut voor in Trix, en deze zomer komt hij u een serieuze optater verkopen op Dour en Pukkelpop.

HUMO Veel lezers vragen zich nu allicht af: 'Was drum-'n-bass niet allang dood, begraven en door de maden opgepeuzeld?'
NETSKY (lacht) «Nee hoor. Het Belgische drum-‘n-basspubliek groeit met de minuut - dat merk je aan het enorme succes van party’s als Radar en Rampage. Er staat ook een sterke lichting producers klaar. Een serieus verschil met vroeger, want op Crossfire na hadden we geen landgenoten die in het buitenland iets betekenden. Ik geloof zelfs dat ik de eerste echte Belgische drum-‘n-bassplaat heb gemaakt.»

HUMO Je hebt je in nog geen jaar tijd opgewerkt van nobody tot internationale belofte. Ben je soms niet bang dat het allemaal wat snel gaat?
NETSKY «Het móést snel gaan: in december heb ik bij Hospital getekend, en die wilden nog voor de zomer een plaat. Maar ik heb geen moeite met een beetje druk. Voorlopig is het allemaal keiplezant; ik moet alleen nog serieus wennen aan het tourleven - ik vergeet weleens dat ik ook af en toe moet slapen.»

HUMO Het is juni: moest jij niet volop aan het blokken zijn?
NETSKY «Ik ben gestopt met school. De laatste maanden zat ik zo vaak in het buitenland dat ik moest kiezen tussen studie en muziek. Dat was snel gebeurd - ik was sowieso geen geweldige student. Mijn ouders zagen het eerst minder zitten, maar ik heb van elk buitenlands optreden een affiche mee naar huis genomen, zodat ze met hun eigen ogen konden zien dat het me menens was. Nu staan ze helemaal achter me.»

HUMO Waar heb je je artiestennaam eigenlijk van?
NETSKY «Het is een beetje een opgestoken middenvinger naar muziekpiraten: Netsky is ook de naam van een computervirus, dus wie mijn muziek illegaal probeert te downloaden kan voor een verrassing komen te staan. Alleen jammer dat niemand weet hoe je hem moet uitspreken. Voor alle duidelijkheid: als netskaai, niet als netski.»

HUMO Drum-‘n-bass wordt nog steeds gedomineerd door de Britten. Moet je je als Belg dan extra bewijzen?
NETSKY «In mijn geval niet, want om één of andere reden dachten ze daar allemaal al dat ik een Brit was. Tot ik interviews begon te geven en ze merkten dat er verdacht veel haar op mijn Engels staat (lacht).
»Je kan de Britse scene in niets vergelijken met de Belgische. Hier zijn drum-‘n-bassevenementen vaak nog sausage fests: er komen vooral mannen op af, meestal te herkennen aan hun kap en rugzak. Over het Kanaal zijn het echte clubavonden met een gevarieerd publiek.»

HUMO Ik heb me laten vertellen dat je ook hot bent in Rusland.
NETSKY «Blijkbaar word ik daar vaak op de radio gedraaid, ja. Drie weken geleden was ik er voor een paar optredens, en ik kreeg een erg warm onthaal: op de luchthaven stonden fans te wachten met spandoeken, wodka en zelfgebakken brood. En die Russen roepen en springen de hele avond alsof hun leven ervan afhangt, en ze hebben allemaal flesjes wodka in hun sokken zitten. Compleet zotte taferelen! Maar als het een geweldige party oplevert, hoor je mij niet klagen.»

Joris Jonckheer

(gepubliceerd in Humo, juni 2010)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Interview Netsky"

  1. Anoniem Says:

    Some, such as Knight in shining armor, have taken to
    offering their own collections away at no cost in an attempt to a minimum of supervise the supply
    of the function. The most famous strategy to fight the web?
    Here is my blog ... Mediafire Android