Vorig jaar kon u rond deze tijd geen festivalterrein, scoutsfuif of botsautokraam betreden zonder dat Dizzee Rascal de gevleugelde term ‘Bonkers’ door uw trommelvlies toeterde. Deze zomer luistert de onbetwiste feesthymne naar de naam ‘One’: een met trancesalvo’s beladen stamper van drie robuuste Zweden – Sebastian Ingrosso, Axwell en Steve Angello – die voor de gelegenheid onder de nom de plume Swedish House Mafia opereren.

Uitstekende groepsnaam, al heeft-ie ook een wrange bijklank. De Griekse vader van Steve Angello (op de foto met volle baard) was in zijn tijd namelijk iets te nauw betrokken bij de lokale maffia. Hij werd vermoord toen zijn zoon amper dertien was.

Steve Angello «Over mijn vader praat ik niet graag. Ik ben opgegroeid in een heel ruwe omgeving. Ik had evengoed dezelfde weg kunnen opgaan, maar na zijn dood ben ik met mijn moeder naar Zweden verhuisd, ver weg van de criminaliteit. Ik wil niet dat mijn gezin dezelfde moeilijkheden heeft als ik vroeger.
»Met de naam Swedish House Mafia heb ik op zich geen enkel probleem. Iemand heeft ons ooit zo omschreven en die naam klonk gewoon te catchy om te laten liggen.»

HUMO Over naar een vrolijker onderwerp: ik zag jullie draaien op Tomorrowland in Boom en jullie leken je uitstekend te amuseren.
Steve Angello «Ik speel elk jaar zowat honderdvijftig shows, maar een spektakel zoals Tomorrowland kom je maar zelden tegen. Het leek wel een pretpark! Vooral tijdens het vuurwerk en toen de helikopters bloemblaadjes over het publiek uitstrooiden stond ik met open mond te genieten. En als ik nog wat meer mag slijmen: het valt me steeds op dat Belgen een heel brede achtergrond hebben als het op dance aankomt. Daardoor kun je als dj wat dieper in de cd-map duiken en al eens een vergeten classic draaien.»

HUMO Graag gedaan. Heb je trouwens zelf een verklaring voor het succes van ‘One’?
Steve Angello «Energie! Dansmuziek zat wat in een dipje toen alles richting minimal en deep house evolueerde, maar nu hoor je eindelijk weer euforische handen-in-de-lucht-tracks. We doen dan ook heel hard ons best om onze nummers zo explosief mogelijk te laten klinken. De opbouw, de beats, de baslijn: alles moet retestrak zitten.»

HUMO Jullie hebben ook een tweede versie gemaakt waarop Pharrell van N*E*R*D te horen is. Ik heb me evenwel laten vertellen dat zijn zangpartij eigenlijk een overschotje van een ander project was.
Steve Angello «Klopt. In Australië hebben Sebastian Ingrosso en ik met Pharrell in de studio gezeten om wat ruw materiaal op te nemen. Deze acapella was in de schuif blijven liggen en na een beetje computer-hocus pocus van Axwell paste-ie perfect op ‘One’.»

HUMO Zetten jullie je solocarrières nu even aan de kant om alles op Swedish House Mafia te zetten?
Steve Angello «Swedish House Mafia is maar zo’n twintig procent van wat we doen, dus ons solowerk blijft het belangrijkste. Maar er komt wel een SHM-album aan met een mengeling van individuele tracks en nummers die we samen hebben gemaakt. En er komt ook een dvd: twee jaar lang heeft iemand ons met een camera gevolgd - op het podium maar ook ernaast, en dan vooral wanneer er dingen misliepen. Ik heb er al stukjes van gezien en ik heb er maar twee woorden voor: fucking hilarious!»

HUMO Ik begin alvast te lachen!

Joris Jonckheer

(gepubliceerd in Humo, augustus 2010)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Interview Swedish House Mafia"