‘Fun Fun Fun’: ziedaar het mission statement van het Zweedse duo Dada Life. Olle Corneer en Stefan Engblom fabriceren de ene onomwonden dansvloerstomper na de andere, amuseren zich daarbij rot, en hopen van u hetzelfde.


Waarom maken jullie eigenlijk muziek?
OLLE CORNEER: “Omdat wij vonden dat dansmuziek een paar jaar geleden veel te serieuze allures kreeg. Het werd echt een saaie, pseudo-intellectuele boel. Wij wilden gewoon de fun terugbrengen.”

Hoe populair is Dada Life in eigen land?
CORNEER: “Veel minder dan hier. Dance stelt eigenlijk niet veel voor in Zweden. We hebben veel goeie deejays en producers, maar omdat de Zweedse partycultuur nog altijd niet volwassen is, treden ze bijna uitsluitend in het buitenland op. Ik denk dat we vorig jaar maar twee of drie keer in eigen land hebben opgetreden.”

Is het al eens voorgevallen dat er iets serieus misliep tijdens een optreden?
CORNEER: “Bij ons loopt álles voortdurend fout. Afgelopen weekend heb ik bijvoorbeeld bijna een vinger gebroken. Vraag me niet hoe, maar plots zat hij gekneld onder de deejaybooth. En een paar minuten later sprong ik op-en-neer op het podium en heb ik mijn linkervoet omgeslagen door slecht neer te komen. Resultaat: ik heb drie dagen niet kunnen stappen. Zo gaat dat voortdurend bij ons.”

De brancard zal klaarstaan op Tomorrowland. Iets anders: Jullie hebben net jullie eerste album klaar. Hebben jullie daarvoor veel moeilijke knopen moeten doorhakken?
CORNEER: “Helemaal niet. Wij wisten heel goed welke richting we uit wilden. Veel producers vinden dat er op een album ook rustige arty-farty tracks moeten staan. Fuck that! Wij wilden een feestplaat om het kot mee af te breken. Zelfs oude hitjes als ‘Fun Fun Fun’ of ‘The Great Fashionista Swindle’ zijn zijn slappe popdeuntjes in vergelijking met de nieuwe bangers.”

Op welke goede eigenschap van je partner in crime Stephan ben je stiekem jaloers?
CORNEER: “Hij is een echte krak in details. Die gast kan uren aan een kickdrum prutsen, tot die helemaal klinkt zoals hij het wil. Daar heb ik het geduld niet voor: ik ben meer de energieke zot. We zijn eigenlijk tegenpolen, maar net daarom klikt het zo goed.”

Heb je ooit al een nummer gehoord waarvan je vond dat het een imitatie van jullie sound was?
CORNEER: “Dat gebeurt, maar het kan me niet schelen. Zolang je er maar iets origineels mee doet, mag je van mij pikken zoveel je wil. Wij gaan soms ook wel links of rechts een ideetje lenen. Dat vind ik net zo interessant aan dansmuziek: die teert op een soort ecosysteem van verscheidene invloeden die voortdurend evolueren. In hiphop zie je dat ook, terwijl de rockscene al jaren stilstaat.”

DE BELGIË-QUIZ

Jullie hebben al op verscheidene Belgische podia gestaan, maar toch maar even checken of jullie voldoende voorbereid zijn om ons land helemaal te veroveren. Vraag 1: Is België een monarchie of een republiek?
CORNEER: “Shit. Ik weet dat België ooit een monarchie is geweest, maar ik ben niet zeker dat dat nog steeds zo is. Mag ik Wikipedia even inschakelen?”

Geen sprake van.
CORNEER: “Dan gok ik dat het nog steeds een monarchie is.”

Goed geraden. Kan je twee Belgische voetbalteams opnoemen?
CORNEER: “Lap. Ik ken zelfs geen twee Zweedse voetbalteams.”

Volgende vraag dan maar. Weet je wat de drie officiële talen van ons land zijn?
CORNEER: “Ja hoor: Duits, Frans en Nederlands.”

Zeer goed. Wie van deze artiesten komt niet uit België: Front 242, Samantha Fu of Aeroplane?
CORNEER: “Samantha Fu!”

Mis. Dat was eigenlijk een strikvraag, want het zijn allemaal Belgen. Samantha Fu is een van de schuilnamen van Soulwax.
CORNEER: “Ahja, natuurlijk. Van ‘Theme from Discotheque’, niet? Van Front 242 en Aeroplane was ik zeker, dus ik heb eigenlijk zonder nadenken geantwoord.”

Laatste vraag. Welke Belgische stad wordt weleens ‘het Venetië van het noorden’ genoemd? Een tip: er is een film naar genoemd.
CORNEER: “De film heb ik niet gezien, maar ik ben vrij zeker dat je Brugge bedoelt.”

Correct. Drie op vijf, dat kan ermee door.
CORNEER: “Oef.” (lacht)

Joris Jonckheer

(gepubliceerd in Release Magazine, maart 2009)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Interview Dada Life"