Een dance-anthem fabriceren dat tien jaar na datum nog wekelijks wordt meegekweeld door voetbal-, basket- en curlingfans aller landen; en tegelijkertijd ook minnaars van stoffige, tegendraadse beats behagen: faut le faire! Op zijn vierde langspeler toont de levendste aller zombies vooral zijn meesterschap in de tweede categorie: ‘Zombielicious’ is een intelligente Mischmasch van bizarre sounds, krakende samples en een allesverwoestende groove, en als u het ons vraagt een van de geniaalste dansplaten van het voorjaar!


HUMO De Zombie Nation-sound is opgetrokken uit atypische, analoge geluiden. Computers komen er amper aan te pas. Een opgesteken middenvinger naar alle onderling inwisselbare electrohypes en Justice-klonen?
Zombie Nation «Er is een groot gebrek aan diversiteit in electromuziek. Niet dat ik daar boos van wordt; ik wil enkel laten zien dat het ook anders kan.Het lijkt wel of ze allemaal dezelfde synthesizer gekocht hebben en dezelfde plugins gebruiken! Geef mij maar natuurlijke geluiden. Die zorgen minder snel voor het wauw-effect dat je met zwaar overstuurde computereffecten kan maken, maar je wordt ze wel minder snel beu.»

HUMO De meesten kennen je van je oude clubmonster ‘Kernkraft 400’, terwijl de huidige Zombie Nation-sound daar mijlenver vanaf staat. Zorgt dat soms voor lastige reacties?
Zombie Nation «Van de tien shows amuseer ik me negen keer rot, maar er is altijd wel iemand die om dat nummer komt zeuren. Zeker in Italië: daar is het blijkbaar de gewoonte om te zingen in de clubs, en op een keer bleven ze de melodie van ‘Kernkraft’ jodelen tot ik toegaf en die plaat speelde. Nu ben ik er wel van af, dacht ik. Niet dus: ze bléven dat riedeltje het hele optreden door brullen. Vervelend.»

HUMO Ik leg je albums meestal diep in de nacht op. Zijn dat ook de momenten waarop Herr Zombie actief is? Of ben je stiekem toch een normale mens?
Zombie Nation «Nee hoor. Muziek maken bij daglicht is een no go. Ik sta op rond de middag, duik in de studio rond zes uur ‘s avonds en vaak kruip ik pas in m’n nest als de vogels al fluiten.»

HUMO Naast het uitdenken van de knappe ‘Forza’-video heb je ook het clipje bij ‘Worth It’ in je eentje gemaakt. Een hobby erbij?
Zombie Nation «Bwa. In het filmpje van ‘Worth It’ zie je enkel mijn benen, maar zelfs dát was zoveel werk dat ik snel spijt kreeg dat ik eraan begonnen was. Videosoftware verschilt amper van muziekprogramma’s als Cubase, maar het vervelende is dat er honderden manieren zijn om een filmpje op te slaan. ’t Heeft me zeker twintig pogingen gekost vooraleer die rotclip in het juiste formaat op Youtube stond. Ik heb gevloekt dat het niet mooi was, maar op zo’n momenten – wanneer het een persoonlijke veldslag met de computer wordt - vertik ik het om toe te geven en het aan iemand anders te vragen.»

HUMO Gezien je werkwijze vind ik het vreemd dat je niet met een echte live-band optreedt.
Zombie Nation «Ik heb het al geprobeerd, maar ik geef de anderen steeds te veel inspraak, waardoor het eerder een nieuw project dan een live-versie van Zombie Nation wordt. De baas spelen gaat me niet af. Ik speel wel op m’n eentje livesets met samplers en laptops, en nu wil ik daar ook videoprojecties in verwerken. Maar ik blijf stiekem dromen van een echte band: ik wil ook rondreizen met een echte tourbus en een tourmanager, zoals Soulwax. Ik ben stikjaloers op hen! Als ik me na een optreden lazarus zuip, is er niemand om me naar mijn hotel te dragen.»

HUMO De Dewaeles lieten de voorbije maanden alleszins geen kans onbenut om te benadrukken hoe goed ze je nieuwe plaat vinden.
Zombie Nation «Ik ben blij als een kind dat ze fan zijn van mijn werk en er nog reclame voor maken ook. Ze wilden trouwens een nummer remixen, maar ik vrees dat dat niet zal lukken. Ik probeer hen nog te overtuigen, maar kijk naar hun agenda en je weet dat ze al blij zijn als ze af en toe vijf minuten hebben om naar hun lief te bellen.»

Joris Jonckheer

(gepubliceerd in Humo, maart 2009)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Interview Zombie Nation"