Wesley Pentz aka Diplo is dan wel een ietwat schriele bleekscheet uit Philadelphia, maar tegenwoordig erkennen ze hem zelfs tot in de favela’s van Rio als dé ambassadeur van baile funk, én van muziek om driftig de kont op te schudden in het algemeen. Het ex-liefje van M.I.A. kreeg dit jaar nog een Grammy-nominatie voor zijn productiewerk op haar hit ‘Paper Planes’, maar tegenwoordig ligt Diplo’s focus op eigen maaksels: volgende maand brengt hij met studiomakker Switch het debuut van hun okselfrisse dancehallproject Major Lazer uit. Dit weekend geeft de Mad Decent-labelbaas al een voorsmaakje in Leuven.


HUMO Jij en Switch hebben onlangs een poosje in Jamaïca gezeten om samen met lokale MC’s nummers voor Major Lazer op te nemen. Leuke trip?
Diplo «Absoluut! Er hangt een heel authentieke, spontane sfeer op Jamaïca, maar het was er allesbehalve eenvoudig om te werken. ’t Heeft veel moeite gekost om het vertrouwen van de mensen daar te winnen: we moesten hen overtuigen dat we het méénden met ons album en dat we niet gewoon toeristen met een rare hobby waren. En zodra je er in slaagt om daar een afspraak met iemand vast te leggen, komt die negen van de tien keer niet opdagen. De tweede dag ook niet, maar de derde dag staat-ie er dan wel, vaak met nog een stuk of twintig vrienden die óók allemaal wat rhymes willen inzingen. (lacht)»

HUMO Wie is die Major Lazer feitelijk?
Diplo «Een fictief personage dat Switch en ik verzonnen hebben. We zien hem als een kruising tussen een paracommando en een ninja, die in zijn vrije tijd vampieren afmaakt én naar dancehall luistert. Afijn, eigenlijk hebben we hem gewoon geïnspireerd op de figuren die je op oude Jamaïcaanse platenhoezen van pakweg Yellowman of Purpleman ziet.»

HUMO Je mocht ook remixen maken voor een trits grootheden à la Radiohead, Beck, Bloc Party en Kanye West. Zou je ook toezeggen als pakweg Britney of Madonna bij je komen aankloppen?
Diplo «Ik héb onlangs zelfs een remix voor Britney gemaakt! Vraag me niet hoe dat nummer heet, maar ik heb er wel plezier aan beleefd. Op twintig minuutjes was het klusje gepiept. Of zo’n verzoek nu van een coole undergroundartiest of van een of ander popidool komt, maakt me niet uit. Zelfs in de meest verschrikkelijke songs zit meestal wel een interessant element waar ik een remix rond kan bouwen, ook al is het maar een sample van een halve seconde. Als ik de andere 99 procent van het origineel weg moet gooien, is dat maar zo.»

HUMO Door Bonde Do Role te ontdekken en al vroeg Buraka Som Sistema op te pikken heb je bewezen over een neus voor exotisch talent te beschikken. Welke nieuwigheden bevinden zich tegenwoordig op je radar?
Diplo «Ik probeer dezer dagen vooral om dancehall weer onder de aandacht te brengen. Dat genre is totaal niet hip of zo, maar ik hou wel van een uitdaging. Met het Major Lazer-project probeer ik die stroming opnieuw een boost te geven.»

HUMO Dancehall, dat is toch de muziek vol homofobe teksten, niet?
Diplo «Er zitten vaak discriminerende lyrics tussen, da’s waar, maar mij is het alleen om de ritmes en de beats te doen. Geen anti-homopraat op ons album dus. Dancehall is gewoon een ontzettend opzwepende mash-up van stijlen: in één nummer zitten soms electrosamples, rockgitaren, Indische percussie en Ierse volksdans tegelijk.»

HUMO Iets anders: zowel op je mix-cd ‘I Like Turtles’ als in de Essential Mix die je voor de BBC opnam, is zowaar een nummer van het Belgische Scala te horen, meerbepaald hun cover van ‘Heartbeats’ van The Knife. Hoe ben je daar in godsnaam bij terechtgekomen?
Diplo «Ik ben constant op zoek naar weirde muziek. Ik was via blogs wat mp3’s van The Knife aan het opsnorren en zo stootte ik toevallig op die versie van Scala. Best cool! Met een zuiderse beat eronder paste het perfect in mijn kraam.»

HUMO Is dat het soort muziek waar je thuis naar luistert?
Diplo «Ik luister thuis naar álle muziek, man. Hoe vreemder, hoe liever!»

HUMO Heb je verder nóg afwijkingen waar we de mensen die naar Leuven komen best voor waarschuwen?
Diplo «Ik hou er niet van om hitjes af te rammelen. Wie komt, mag zich vooral aan nieuwe dingen verwachten. Ik ben alleszins van plan om het flink te laten donderen en bliksemen daar in de Silo: ik ga voldoende lawaai maken om de doden uit hun graf te laten trillen. Wat zeg je daarvan?»

Joris Jonckheer

(gepubliceerd in Humo, mei 2009)

Blog Widget by LinkWithin

One Response to "Interview Diplo"